လာလည္သူ အားလံုးကုိ ဒီေနရာမွ ၾကိဳဆုိ ေက်းဇူးတင္႐ွိပါသည္။ စိတ္ခ်မ္းသာ ကုိယ္က်န္းမာ ေပ်ာ္ရြင္လန္းဆန္းနုိင္ၾကပါေစ။

Wednesday, May 13, 2009

က်ေနာ္ေလ့လာရတဲ့ ဘာသာရပ္မ်ား (အပုိင္း -၂) သိမႈေဗဒ (Epistemology)

အခုအပုိင္းမွာ ဆက္ၿပီးေတာ့ ဒႆန (Philosophy) မွာ က်န္ေနေသးတဲ့ သိမႈေဗဒ (Epistemology) ႏွင့္ ပက္သက္ၿပီး တင္ျပသြားမွာပါ။ သိမႈေဗဒ (Epistemology) ဟာ အသိဥာဏ္ႏွင့္ ပက္သက္တဲ့ ေမးခြန္းေတြ ေမးပါတယ္။ ဥပမာ - ကမၻာေပၚမွာ ေခ်ာင္း၊ ျမစ္၊ ေတာ၊ ေတာင္၊ အိမ္၊ ေက်ာင္း စသျဖစ္ အရာ၀တၴဳေတြ တည္႐ွိေနတာ လူသားေတြ ဘယ္လုိသိသလဲ? သာမန္လူေတြအေနနဲ႕ကေတာ့ “သိတာေပါ့ က်ေနာ္တုိ႕ ျမင္ေနရတာ၊ ၾကားေနရတာ၊ ထိေနရတာဟာ” စသျဖင့္ေျဖလိမ့္မည္။ သာမန္လူေတြကေတာ့ အာ႐ံုငါးပါးမွတဆင့္ ရလာတဲ့ အသိဥာဏ္ကုိ လက္ခံၾကတယ္။ ဒါေပမယ့္ ဒႆနဆရာေတြၾကေတာ့ ဒါကုိလက္မခံဘူး။ အာ႐ံုငါးပါးမွ ရတဲ့ အသိကုိ ၄င္းတုိ႕က ျပန္လည္ စမ္းစစ္မႈမ႐ွိေသးတဲ့ သာမန္အသိ (Commonsense Believe) လုိ႕ေခၚၾကပါတယ္။ သိမႈေဗဒ (Epistemology) မွာ အခက္ဆံုးေမးခြန္းတခုက “တစံုတခုတည္႐ွိေနတယ္လုိ႕ သိတယ္ဆုိတာ က်ေနာ္တုိ႕ ဘယ္လုိလုပ္ သိလဲ?” ဆုိတဲ့ေမးခြန္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဥပမာ က်ေနာ္အေရွ႕မွာ အခု ကြန္ပ်ဴတာ႐ွိတယ္ ဆုိပါစုိ႕။ အဲဒါကုိ သိတယ္လုိ႕ က်ေနာ့္ကုိက်ေနာ္ထင္ေနတယ္။ သိမႈေဗဒက အဲဒီလုိ က်ေနာ့္ေရွ႕မွာ ကြန္ပ်ဴတာ႐ွိေနတယ္လုိ႕ သိေနတာကုိ က်ေနာ္ဘယ္လုိသိသလဲ။ သူလုိ႕ဆုိလုိတာက အာ႐ံုငါးပါးကေန သိတာလား ဒါမွမဟုတ္ တျခားနည္းလမ္းမွ တဆင့္သိတာလား။

(Epistemology) သိမႈေဗဒမွာလည့္ အာ႐ံုငါးပါးကုိ လက္ခံတဲ့အုပ္စုႏွင့္ လက္မခံတဲ့အုပ္စုဆုိၿပီး ဂုိဏ္းေတြ ကြဲေနျပန္တယ္။ အာ႐ံုငါးပါးကုိ သူတုိ႕လက္မခံတဲ့ ၀ါဒကုိ ဆင္ျခင္တံု၀ါဒ (Rationalism) လုိ႕ ေခၚပါတယ္။ ၄င္းတုိ႕က လူသားတုိ႕ရဲ့ အာ႐ံုငါးပါးဟာ တခါတရံ လူသားေတြရဲ့ အသိစိတ္ကုိ လွည့္စားတယ္။ ဒါဆုိယင္ တခါလွည့္စားတဲ့ အဲဒီအာ႐ံုငါးပါးဟာ အၿမဲတမ္းလွည့္စားေနတာေကာ မျဖစ္ႏုိင္ဘူးလား? ဒါဆုိယင္ အခုက်ေနာ္တုိ႕ျမင္ေနရတဲ့အရာကေကာ တကယ္တည္႐ွိရဲ့လား? က်ေနာ္တုိ႕ အာ႐ံုက အသိစိတ္ကုိ လွည့္စားေနတာ မျဖစ္ႏုိင္ဘူးလား? အာ႐ံုငါးပါးဟာ အသိစိတ္ကုိ လွည့္စားႏုိင္တဲ့အျပင္ အဲဒီအာရံုခံစားခ်က္ေတြဟာ အခ်ိန္အခါအလုိက္ ေျပာင္းေနတာပဲ။ ဥပမာ နံနက္ေစာေစာပုိင္းမွာ မ်က္ပင္ေတြကုိ အစိမ္းနက္ေရာင္လုိ႕ အာ႐ံုက အသိစိတ္ကုိ ျဖစ္ေပၚေစတယ္။ ေန႕လည္ပုိင္းက်ေတာ့ အစိမ္းေဖ်ာ့ေရာင္လုိ႕ အာ႐ံုက အသိစိတ္ကုိ ျဖစ္ေပၚေစတယ္။ ဒါဆုိရင္ မ်က္ပင္ဟာ ဘာအေရာင္လဲ? သာမန္လူေတြကေတာ့ ေန႕လည္ပုိင္းမွာ ေနအပူ႐ႈိန္ေၾကာင့္ မ်က္ပင္ဟာ အေရာင္ေျပာင္းသြားတာလုိ႕ ျငင္းခ်က္ထုတ္လိမ့္မည္။ ဒါေပမယ့္ ဒႆနဆရာေတြက ဒါကုိလက္မခံဘူး။ က်ေနာ္တုိ႕ အာ႐ံုငါးပါးမွ တပါးျဖစ္တဲ့ မ်က္စိသာ အမွန္တရား တသိတရားကုိ ရေစမယ္ဆုိလွ်င္ မ်က္ပင္ဟာ အစိမ္းနက္ေရာင္ေကာ အစိမ္းေဖ်ာ့ေရာင္ပါ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒါကုိတနည္း ျပန္ေျပာမယ္ဆုိယင္ အစိမ္းနက္ေရာင္ဟာ အစိမ္းနက္ေရာင္မဟုတ္ဘူးလုိ႕ ေျပာေနတာနဲ႕တူပါတယ္။ တနည္းအားျဖင့္ “(က) ဟာ (က) မဟုတ္ဘူး” ေပါ့။ အဲဒီလုိ အာ႐ံုငါးပါးမွတဆင့္ ရတဲ့အသိတရားမွာ အတြင္းပဋိပကၡ (Self-contradiction) ေတြ ႐ွိေနတာေၾကာင့္ ဆင္ျခင္တံုအဖြဲ႕က လက္မခံျခင္းျဖစ္တယ္။

ဒီဆင္ၿခင္တံု၀ါဒီ (Rationalists) ေတြ အမွန္တရားကုိ ႐ွာေဖြရာမွာ အာ႐ံုငါးပါးကုိ မယံုၾကည္ဘူးဆုိလွ်င္ သူတုိ႕ က အမွန္တရားကုိ ဘယ္ကစ႐ွာၾကသလဲ? ဒီ၀ါဒီေတြက အမွန္တရားရွာေဖြရာမွာ အာ႐ံုငါးပါးအစား ဆင္ျခင္တံုတရားကုိ သံုးမွ ထာ၀ရအမွန္တရားရႏုိင္မည္ လုိ႕ဆုိၾကပါတယ္။ သူတုိ႕ရဲ့နည္းလမ္းဟာ သခ်ၤာသေဘာတရားႏွင့္ ယုတိၱေဗဒ (Logic) ေတြကို သံုးၿခင္းျဖင့္ ထာ၀ရအမွန္တရား ႐ွာေဖြမည္ျဖစ္သည္။ ဆင္ၿခင္တံု၀ါဒီအယူအဆအရ အမွန္တရားဟာ ထာ၀ရအမွန္တရား Necessary Truth ႏွင့္ ယာယီသေဘာေဆာင္တဲ့ အမွန္တရား Contingent Truth ဆုိၿပီး ႏွစ္မ်ိဳး႐ွိပါတယ္။ ဥပမာ “က်ည္းကန္းသည္ မဲနက္ေသာ အေရာင္႐ွိသည္” ၀ါက်သည္ အမွန္တရားျဖစ္သည္။ သုိ႕ရာတြင္ ေနာင္တခ်ိန္မွာ ခ်ားစ္လ္ဒါ၀င္ရဲ့ ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ (Evolution) သေဘာတရားအရျဖစ္ေစ၊ တျခားအေၾကာင္းအရာ တခုခုေၾကာင့္ျဖစ္ေစ က်ည္းကန္းရဲ့အေရာင္ဟာ ေျပာင္လဲႏုိင္တဲ့ သေဘာ႐ွိတဲ့အတြက္ “က်ည္းကန္းသည္ မဲနက္ေသာ အေရာင္႐ွိသည္” ဆုိတဲ့ က်ေနာ္တုိ႕ မ်က္စိနဲ႕ျမင္တဲ့ အမွန္တရားဟာ မွားသြားႏုိင္သည့္ သေဘာ႐ွိသည္။ အဲဒီလုိ အာ႐ံုငါးပါးမွတဆင့္ရ႐ွိတဲ့ အသိကုိ ဆင္ၿခင္တံု၀ါဒီတုိ႕က Contingent Truth လုိ႕ေခၚၾကသည္။ “၁+၁=၂” ဒါမွမဟုတ္ “မ်ဥ္းၿပိဳင္ႏွစ္ ဘယ္ေတာ့မွ မဆံုႏုိင္” ကဲ့သုိ႕ သခ်ၤာသေဘာတရားႏွင့္ ယုတိၱေဗဒ နည္းလမ္းေတြသံုးၿပီး ဆင္ျခင္ၿခင္းမွရလာတဲ့ အသိတရားေတြၾကေတာ့ ဘယ္ေသာအခါမွ မေျပာင္းလဲႏုိင္တဲ့အတြက္ ဒီလုိအမွန္တရားေတြကုိ Necessary Truth လုိ႕ ဆင္ၿခင္တံု၀ါဒီတုိ႕က ဆုိၾကသည္။ ဒါဆုိလွ်င္ အရာတုိင္းကုိ ဘယ္လုိလုပ္ၿပီး သခ်ၤာသေဘာတရားႏွင့္ ယုတိၱေဗဒ ပညာရပ္ေတြသံုးၿပီး အသိတရား႐ွာႏိုင္မလဲလုိ႕ ေမးစရာျဖစ္လာၿပီး။ ဆင္ၿခင္တံု၀ါဒီေတြမွာ Deduction ႏွင့္ Intuition တုိ႕ လုိ သခ်ၤာႏွင့္ ယတၲိေဗဒ ဆုိင္ရာ နည္းလမ္းေတြ ႐ွိပါသည္။ (နည္းနည္း႐ွည္ေနမွာစုိးလုိ႕ ဒီေနရာမွာ မေရးေသးပါ။ ေနာက္အခ်ိန္ေပးလွ်င္ ယုတိၱေဗဒ(Logic) အေၾကာင္းသီးသန္႕ေရးပါမည္။)

သိမႈေဗဒ (Epistemology) မွာ တျခား ဂုိဏ္းတခုကေတာ့ လက္ေတြ႕အေျခစုိက္၀ါဒ (Empiricism) လုိ႕ေခၚပါတယ္။ (လက္ေတြ႕အေျခစုိက္၀ါဒဆုိတဲ့ ေ၀ါဟာရဟာ Pragmatism ႏွင့္တူေနသျဖင့္ သတိၿပဳပါ။ ဒီေနရာမွာ အာ႐ံုငါးပါးမွတဆင့္ အသိတရား႐ွာတဲ့ ၀ါဒကုိ ဆုိလုိသည္။) လက္ေတြ႕၀ါဒီေတြဟာ ဆင္ျခင္တံုတရားျဖင့္ အမွန္တရား႐ွာေဖြႏုိင္သည္ ဆုိတဲ့အယူလုိ လံုး၀ ဆန္႕က်င္ပါတယ္။ ဒီ၀ါဒီေတြ ျငင္းခ်က္ထုတ္ဖုိ႕ သဓကျပတာက လူသားေတြ က်ည္းကန္းကုိ မ်က္စိျဖင့္မျမင္ပဲ ဘယ္လုိလုပ္ၿပီး က်ည္းကန္းမဲတာ ျဖဴတာကုိ သိမလဲတဲ့။ ဒီလက္ေတြ႕အေျခစုိက္၀ါဒကုိ ဒႆနဆရာ အေတာ္မ်ားမ်ားက လက္မခံၾကဘါဘူး။ အေၾကာင္းကေတာ့ စၾကာ၀ဠမွာ လူသားတုိ႕ရဲ့ အာ႐ံုငါးပါးႏွင့္ ထိေတြ႕မခံစားႏုိင္တဲ့ အရာေတြ အမ်ား႐ွိတာကုိ လူသားေတြ လက္ခံထားလုိ႕ပါ။ ဥပမာ အရာ၀တၴဳေတြရဲ့ ဆဲြငင္အားတုိ႕ ဟာမ်ိဳးဆုိရင္ မည္သူမွ အာ႐ံုငါးပါးျဖင့္ ထိေတြ႕ခံစားႏုိင္တာ မဟုတ္ေသာ္လည္း ႐ွိေနတာကုိေတာ့ လက္ခံေနၾကေပသည္။

သိမႈေဗဒ (Epistemology) ကုိ တခ်ိဳ႕က အမွန္/အသိတရား႐ွာေဖြေရးသေဘာတရား (Theory of Knowledge) လုိ႕လဲေခၚၾကပါသည္။ ဒီပညာရပ္ႏွင့္ ပက္သက္ၿပီးေတာ့လည္း ပေလတုိတုိ႕ ေရွးေခတ္မွာ ယေန႕ေခတ္အထိ ေခတ္အဆက္အဆက္ ဒႆနဆရာ အဆက္ဆက္ ညင္းခံုေနၾကဆဲျဖစ္သည္။ က်ေနာ္ အခ်ဳပ္တင္ျပခဲ့တဲ့ ဆင္ၿခင္တံု၀ါဒ (Rationalism) ႏွင့္ လက္ေတြ႕အေျခစုိက္၀ါဒ (Empiricism) အျပင္ (Externalism) (Internalism) (Constructivism) (Infinitism) (Foundationalism) (Skepticism) စတဲ့၀ါဒေတြ ဂိုဏ္းေတြ ႐ွိေနပါေသးသည္။ စိတ္၀င္စားသူမ်ား ပေလတုိ၊ ဂြ်န္ေလာ့ဂ္၊ အီမန္ႏူယယ္ ခန္း၊ ေဒးဗစ္ဟုမ္း စတဲ့ ဆရာႀကီးေတြရဲ့ ဒႆနမ်ားကုိ အေသးစိတ္ ဆက္လက္သင့္သည္။ က်ေနာ္အတြက္ေတာ့ နဲနဲ႐ႈတ္/ခတ္ တာေၾကာင့္ ေလးေလးနက္နက္တင္ျပရန္ မျဖစ္ႏုိင္ေတာ့ေပ။ PPE ေလ့လာမည့္ ေက်ာင္းသားမ်ား ေ႐ွာင္လြဲ၍မရသျဖင့္ အနည္းအက်ဥ္း ႀကိဳတင္ေလ့လာထားသင့္သည္။ ေနာက္ပုိင္းမွာ က်င့္၀တ္(Ethics) အေၾကာင္းကုိ ဆက္တင္သြားမည္။ Ethics က လက္ေတြ႕ပုိဆန္ၿပီး ပုိစိတ္၀င္စားစရာ ေကာင္းမည္ဟု ထင္ရသည္။ Ethics ၿပီးရင္ ေဘာဂမွာ သင္ရတဲ့ သေဘာတရားအက်ဥ္းေတြကုိ ဆက္တင္သြားမည္။

1 comments:

Unknown August 1, 2009 at 12:25 AM  

ေကာင္းပါတယ္....
ယုတၱိေဗဒနဲ႔ပက္သက္ၿပီး ဆက္လက္သိခ်င္ေစခ်င္တာေလးေတြ တင္ပါဦးလို႔...
ေက်းဇူးတင္စြာျဖင့္

  © Free Blogger Templates 'Greenery' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP